Cirko menininkas Boris Gibé festivalyje „ConTempo“: „Kiekvienas objektas siūlo po atsakymą“
2022 08 12Prieš spektaklį „L’absolu“ eilėje sutikau pažįstamą moterį. Kitą dieną susirašėme: „Dar neatsigavau. Dar bandau suprasti, kas tai buvo.“ Pasikalbėjusi su šio spektaklio autoriumi Boris Gibé supratau, kad tokia reakcija dažna. Egzistencializmo filosofijos įkvėptam prancūzų akrobatui seniai aišku: jo tikslas ir yra menu budinti žmonių sielas, sukelti nekasdienes emocijas. Į festivalį „ConTempo“ Kaune šis menininkas atvežė net kelis kūrinius. Vienas jų – „Geismo anatomija“ – žiūrovams bus rodomas pirmąjį kartą. Metafizinio cirko pasirodymas tyrinėja beribio kosminio kūno anatomiją ir kvieča į juslinę kelionę. Į kelionę žiūrovus kviečia ir jau minėtas „L’absolu“. Tik tai kelionė po sielos gelmes. Specialiai šiam monumentaliam spektakliui buvo sukurta sudėtinga 12 metrų aukščio konstrukcija – bokštas „Silo“. Su dideliu būriu draugų šį bokštą ir patį spektaklį B. Gibé kūrė 9 metus.
Kaip pasikeitė jūsų suvokimas apie cirką nuo to laiko, kai pradėjot juo užsiimti?
Pradžioje tiesiog norėjau išeiti už tikrovės ribų. Cirko menas nežavėjo manęs kaip nors išskirtinai. Tiesiog atrodė tinkama vieta rasti paralelinį pasaulį, pažinti savo ribas, išreikšti kūrybiškumą. Kai pradėjau, man buvo 10 metų. Cirkas tuo metu buvo marginalizuotas, ten dominavo gyvūnai. Dabar cirkas jau tapo tradicine meno šaka. Būdamas dešimties, atsistodavau su kepure gatvėj, ką nors pavaidindavau ir taip užsidirbdavau. Ir staiga pasaulis tapdavo toks paprastas. O jei kas nepasisekdavo, ateidavau kitą dieną, ir tiek. Na, o dabar, jei kas nepasisektų, pavyzdžiui, vykstant spektakliui „L’absolu“, kurį ruošėm 9 metus, būtų truputėlį kebliau (juokiasi – aut. past.).
Kaip, būnant dešimties, tampama cirko artistu?
Tai nutiko visai netyčia. Mažytė cirko mokykla atvyko į kaimelį, kuriame gyvenau. Man tai pasirodė linksma veikla. Tame cirke buvo arklių ir man buvo smagu su jais kvailioti, parodyti savo šėliones tėvams. Tai patraukė.
Jūsų kūryba labai poetiška. Kodėl jums svarbu į pasaulį žvelgti poetiniu žvilgsniu?
Poezija gali būti ir švelnus, mielas menas, ir drauge labai sudėtingas. Dėl to man patinka poetinė kalba. Ja gali kalbėti apie labai tamsias ir sunkias temas, bet pasakoti pakiliai. Poetinė kalba tinka surinkti ir išreikšti daug sluoksnių vienu metu. Man rūpi ir estetika, ir medžiagos, ir tema. Spektaklyje „L’absolu“ personažas yra jautrus nematomoms jėgoms savo aplinkoje. Į šį spektaklį įtraukiau keturis elementus – vandenį, ugnį, žemę ir vėją. Ir visi jie tampa veikėjais, visi jie veikia personažą. Jie įkūnija tai, kas nematoma.
Jūs domitės egzistencine filosofija. Egzistencialistams svarbus prasmės klausimas. Kokius atsakymus apie prasmę jums per savo kūrybą iki šiol pavyko surasti?
Su kiekvienu pasirodymu kyla vis naujų klausimų. Jie būna susiję ne tik su tema, bet ir su daiktais, kuriuos naudoju scenoje. Taip klausimai konkretėja, daiktiškėja. Kokį objektą bepaimtum, jis tave kur nors veda. (Čia Borisas paima šaukštelį nuo savo gertos espresso ir pradeda su juo žaisti, vesti kūną ta kryptimi, kuria juda šaukštelis, – aut past.) Cirke dažnai procesą į priekį veda objektai. Tuo cirkas skiriasi nuo kitų menų. Turiu silpnybę rengti trumpas scenas su pavieniais objektais, kuriuos naudoju pasirodymuose. Tu negali paimti buteliuko, stiklinės ir puodelio ir sukurti 45 min. pasirodymo apie juos visus vienu metu. Vis tiek jie yra atskiri elementai, kurie veikia po truputį. Ir nors kaskart sau sakau: viskas, dabar jau tikrai kursiu pasirodymą apie viską kartu, vis tiek kaskart išeina, kad apie atskirus objektus pasakoju atskirai. Tad atsakant į klausimą, ar atsiranda kokių nors atsakymų: kiekvieną kartą artėju prie jų, bet vis išeina tas pats, kiekvienas objektas siūlo jų begalę. Kaip ir, pavyzdžiui, spektaklyje „L’absolu“ žemei sukurti naudojami maži rutuliukai – kiekvienas iš jų turi po atsakymą.
Žiūrėdama pasirodymą „L’absolu“ mąsčiau: cirko artistas turi pasitikėti absoliučiai viskuo. Pradedant savo džinsų, prie kurių prisega kablį, audiniu, baigiant kolegom, akimirkomis, žiūrovais. Egzistencialistai dažnai sako, kad pats žmogus atsakingas už save. Kuo labiau pasitikite jūs – savimi ar aplinka, kažkuo didesniu, Absoliutu?
Yra situacijų, kai turi leisti kitiems tau padėti. Bet turi ir pasitikėti savimi, kad apskritai tas kontaktas su aplinka galėtų įvykti. Jei esi užsidaręs, nuleidęs akis, niekas negali prie tavęs prisijungti. Turi būti kaip magnetinis medis, išsiskleidęs, atviras ir priimti kitus į procesą. Tik tada galimas gražus rezultatas.
Kai prasidėjo spektalio „L’absolu“ kūrybinis procesas, 2008 m., iš pradžių nesisekė. Komanda buvo nemaža, 5 artistai, technikai. Įkvėpti vieno medinio bokšto, pasirodymui norėjome pastatyti specialios sudėtingos konstrukcijos statinį. Bet techniškai viskas buvo sunku. Supratau, kad turiu sekti paskui procesą ir viskas išeis taip, kaip išeis.
Viskas užtruko. Man reikėjo rasti teatrą, kuris leistų toliau kurti šį spektaklį. Reikėjo dar 4 metų. Joks teatras neprisiėmė atsakomybės šitiek laiko leisti kurti pasirodymą. Todėl nuėjau į banką, pasiėmiau paskolą, lyg savo namuose planuočiau daryti remontą, ir visus pinigus paskyriau to bokšto statyboms. Pasikviečiau į pagalbą draugų, jų buvo apie 20, ir pirmus devynis mėnesius visąlaik nuo 8 iki 12 žmonių kasdien dirbo prie bokšto statybos.
Šitas pasakojimas atsako į klausimą. Jeigu turi šitiek žmonių, kurie savo pinigus ir laiką sutinka investuoti į tavo viziją, nieko nesitikėdami mainais, – tada gali pasitikėti ir aplinka, ir procesu. Jei tas ratas žmonių leidžia tau žaisti su savo idėjom, jas krutinti po truputį, kūryba tampa kur kas didesniu malonumu, negu tuo atveju, jei koks prodiuseris nori greito rezultato ir pateikia savo reikalavimus. Įspraustas į kampą negali nei savimi, nei kitais pasitikėti. O jei aplinka leidžia tau tyrinėti savo kūrybinį potencialą, pradedi ir savim labiau tikėti.
Ant spektaklio veikėjo marškinėlių buvo užrašas „Aš myliu tragediją“. Mane jis kaip reikiant prajuokino. Kodėl jis ten atsirado?
Tai ironiška nuoroda. Ji gimė iš mūsų tarpusavio juokelio. Kai pradėjom rodyti pirmas repeticijas viešai, būdavo daug žmonių, kurie išeidavo iš spektaklio apsiverkę, daug scenų jiems atrodydavo per skausmingos. Būdavo tėvų, kurie ateidavo su vaikais, ir mus kaltindavo, kodėl neįspėjom, kad čia bus taip baisu. Vėliau sugalvojom padaryti tuos marškinėlius kaip žinutę, kad ne viskas taip rimta. Norėjome žiūrovams suteikti atstumo ir priminti – nagi, čia spektaklis, čia požiūris į tai, kas baugina, o ne tikrasis baisumas.
Kodėl jūs nagrinėjat tuos bauginančius žmogaus egzistencijos sluoksnius?
Neturiu noro kurti pasirodymų, kurie būtų juokingi, spalvingi, kuriuos pasižiūri, pakikeni ir
rytoj pamiršti. Noriu kurti darbus, kurie paliktų įspūdį ilgam. Pats esu matęs spektaklių, kurie man atėmė žadą, ir po kurių džiaugiuosi, kad kvėpuoju taip, kaip dabar kvėpuoju, o ne taip, kaip kvėpavau prieš juos. Esu meno tarnas ir noriu žmonių viduje iššaukti emociją, sukelti revoliuciją.
Dveji pandemijos metai privertė susimąstyti. Tuo metu viskas, ką veikėm, tai miegojom, valgėm, dirbom. Neliko progų patirti kažko gilesnio per meną. Noriu kurti tokias progas. Kad žmonės po to man pasakotų, ką pamatė. Jie pasakoja apie save, esu tik veidrodis. Žmonės per meną pamato save.
Kartą, kai vienam festivaly rodėm šį spektaklį, mane iš oro uosto pasiėmė festivalio direktorės dukra. Paklausiau jos, ar eis žiūrėti spektaklio. Ji atsakė: „Ne, neisiu. Aš kasdien atsikeliu pusę šešių ryto, nuvažiuoju prie jūros pažiūrėti, kaip teka saulė, apsiverkiu, ir man to užtenka.“ Kiekvienas to jausmo kažkur ieško.
Kalbino Tautė Bernotaitė, vertė Emilija Šiugždaitė