Performansas „Moteris su akmeniu“ (Greta Gudelytė)
„Moteris su akmeniu“ – performansas, kuriame garsinėmis ir vizualinėmis priemonėmis, remiantis istoriniais faktais, dokumentais ir liudijimais, analizuojami nusikaltimai, vykdyti prieš moteris XIX –XXI a. Lietuvoje.
Inspiraciniu tašku tapo istorija apie raganų laidojimo tradicijas. Joms buvo nukertamos rankos ir galvos, jos padedama kojūgalyje, o į burnas įgrūdamas akmuo, kad šios neprakeiktų budelių ir neišduotų savo regėjimų. Performanse akmuo tapo kertiniu simboliu, vaizduojančiu moterų valios užtildymą, jų prigimtinių teisių ir gebėjimų menkinimą, trukusį ne vieną šimtmetį ir paveikusį moterų raidą socialiniame kontekste. Šiandien performanso režisierė ir atlikėja Greta Gudelytė kviečia viešai ir sutartinai pripažinti, kad šimtmečius vykdytos represijos prieš moteris nebuvo vien „toks laikmetis“, kurio prisiminti neverta, nes „dabar to nebėra“ – tai buvo sisteminiai istoriniai nusikaltimai, kuriuos svarbu įvardinti, prisiminti ir pripažinti.
Šio performanso kūrybinę komandą sudaro keturios nepriklausomos menininkės, moterys. Performanso dramaturgiją, analizuodama informaciją, rastą istorinėse knygose, straipsniuose, tautosakoje, muziejų archyvuose sudarė rašytoja, režisierė, aktorė Greta Gudelytė. Proceso metu kūrybinė komanda susitikinėjo su moterimis, klausėsi jų patirčių ir kvietė nusifotografuoti portretui. Portretus užfiksavo fotografė, menininkė, žmogaus teisių aktyvistė Aušra Volungė Griškonytė. Nuotraukas, kaip dokumentinį artefaktą, kaip moterų parašą, išreiškiantį solidarizavimąsi su temos problematika, žiūrovai regi veiksmo metu. Apeirono teatro režisierė, menininkė Eglė Kazickaitė kūrė vizualinius sprendimus, o kompozitorė Toma Čepaitė nutylėtas emocijas pavertė daugiasluoksniais skambesiais, kurie žiūrovą lydės viso performanso metu.
Režisierės: Greta Gudelytė, Eglė Kazickaitė
Kompozitorė: Toma Čepaitė
Dramaturgė: Greta Gudelytė
Fotografė: Aušra Volungė Griškonytė